
Istoria dezvoltarii si schimbarilor in moda ultimului secol in interviul lui Francois Lesage – ultima parte!
(Partea I, si partea II-a)
”La inceputul anilor treizeci afacerile au luat putin avant: noul val de rochii drepte de la Chanel, Schiaparelli si Viognier erau cusute cu broderii, cu motive de baroc – acest stil de broderie a venit din manastirile italiene. Dar nu a durat mult. Tatal meu, de exemplu, aproape ca a dat faliment. El a fost dat afara din cladire pentru ca nu a putut plati chiria. Din fericire, eram oameni bine-cunoscuti in cartie, chir si in tot Parisului, judecatorului i-a fost mila. Deci, am supravietuit si am pastrat personalul de lucrători calificati, se pare ca erau trei. De atunci am facut o regula de a pastra toate veniturile neatinse. Asta m-a ajutat foarte mult si in 1990-1991, cand criza inca odata ma luat de gat. Am platit in mod regulat salariile celor mai bune broderite ale mele, desi nu a fost usor.
La mijlocul anilor treizeci, a spus el, lucrurile au mers din nou in sus. „Vechii nostri prieteni – Schiaparelli, Viognier, Balenciaga – am comandat aproape o suta de modele brodate. In anii patruzeci casa VION s-a inchis si Schiaparelli a plecat in Spania, tatal meu si trei broderite faceau inca rochii pentru cocktail-uri. De asemenea, faceam curat in casa, spalam, gateam, desenam, iar noptilecoseam la comenzi. De la acest cosmar la douazeci de ani am fugit la Hollywood, si am fost capabil de a deschide propriul studio de broderie.
Primii mei clienti au fost marii stilisti din studiourile MGM si Columbia Adrian si Edis Cap. Ei au fost capabili sa observe avantajele modelelor, pe langa care altii doar au trecut. Dar apoi tatal meu a murit si a trebuit sa ma intorc. La Paris, eram ateptat pentru casa mea – mostenirea mea, profesia mea si viata mea”.
In anii patruzeci Dior ne-a dat inapoi epoca de eleganta: demostrand colectia sa, modele, aratau foarte atractiv, dar cu totul inaccesibile, erau pe podium frumos pieptanate, cu machiaj atent si barbatii din public intelegeau: sa dezbraci aceasta frumusete trebuie sa poti.
„Atunci femeile purtau combinatia, sutiene, curele si ciorapi. aveau nevoie de imaginatie si minte .. Si astăzi? Pentru a rupe de pe ea tricoul si blugii – nu este necesara multa inteligenta … Dar modelele in sine? Unse cu gudron, pot oare excita un barbat? Farmecul, stilul, eleganta – spiritul brandurilor mari s-a pierdut in mod iremediabil”.
– Dar jurnalistii si criticii care scriu despre moda?
– Ei au transformat moda in Jocuri Olimpice, in ratingurile lor sunt impartite locurile … Dar sunt convins ca arta broderiei nu va muri. Nu e de mirare ca a fost perfectionata de-a lungul secolelor. De treizeci de ani, in ciuda faptului ca moda adesea schimba radical siluete, tesaturi, linii, nici unul din marii couturiers nu incepe o noua colectie, fara a face o vizita in atelierul meu pentru a vedea noua mea colectie. Au folosit probele prelevate sau nu, nu conteaza – s-au fost inspirate de la ele. Fiecare isi are stilul sau. Scopul meu – de a evita kitsch.
– Putem spune ca Voi specificati noul sezon al modei?
– Stii, e ca in bucatarie: ceva trebuie sa fie preparat o lunga perioada de timp inainte de a deveni o masa.
Mult depinde de proiectant. Am cunoscut atatea personalitati, gusturi, ambitii caci astazi imi este greu de spus pe cine prefer. Lui Yves Saint Laurent, dupa patruzeci de ani de munca continua in haute couture ii vine regulat un moment de inspiratie absoluta. Discutiile cu el sau Karl Lagerfeld sunt intotdeauna foarte specifice: fiecare deja stie ce vrea. Pe tineri insa de multe ori este necesar sa-i impingi din spate pretinzand generos ca aceasta decizie a fost luata de ei.
– Ce parere aveti despre tineri?
– Imi plac! Pentru ca ei sunt incoruptibili si nu doresc nici un compromis. Ei vor doar sa se exprime, si ei nu sunt interesati de milioane – lucru care e ma incanta. Astazi, moda este importanta, nu tendinta, ci atitudinea fata de ea.
– Atii facut costumele pentru noul cabaret Moulin Rouge. Ce disting costume de broderie de toaletele haute couture?
– Vezi tu, pentru mine, cea mai eleganta broderie – care nu este evidenta. La teatrul este opusul: este necesar ca costumul sa fie un catchy, luminos, chiar socant. Ele m-au adus inapoi la Hollywood dupa razboi, cand femeilor le placea sa se demonstreze si asta mi-a amintit cum totul este relativ.
– Cu cine din tineri te-ai bucurat sa lucrezi?
– In primul rand – Christian Lacroix. Eu nu uit ca sunt doar un mester, sunt artizan, si fanteziile mele ar trebui sa se incadreze in materiale – matase, paiete, pietre. Dar acestea dau nastere la un vis pe care am vrut doar sa-l prind de coada. Dar nu poti prinde un vis – el este intotdeauna in fata, si asta ne face viata mai frumoasa.”
Francois Lesage: Couture exista de 140 ani, este o batrana. Si Casa Lesage o deserveste deja de 85 ani.
Omul-epoca, proprietarul, seful celui mai vechi atelier de broderie din Paris cu privire lacum s-a schimbat moda in ultimii 50 de ani. Omul care i-a cunosut pe toti cei mai vestiti designeri din haute couture, a cusut haine pentru cele mai distinse vedete: Madeleine Viognier, Elsa Schiaparelli, Marlene Dietrich, Yves Saint Laurent, Chanel, Christian Lacroix, Cristobal Balenciaga, Karl Lagerfeld, Christian Dior si multi altii.
”Cu broderia poti face totul. Mainile pot face totul. Tot ce se poate face cu o bucata de material, poate face si tehnica de broderie”.
Va invitam sa vedeti AICI o galerie de fotografii cu lucrarile maiestrului, purtate de cele mai importante vedete. Vizionate placuta!